Viime viikkoina monessa yrityksessä on herätty tilanteeseen, että toimitusketjusta on paljastunut riskejä, joita siellä ei tiedetty olevan. Ainahan valmistavan yrityksen toimitusketjuun liittyy riskejä, mutta nyt realisoituvat sellaiset riskit mihin ani harva on osannut varautua. Miten toimitusketjussa voi olla maantieteellistä riskiä, ja mitä se tarkoittaa? Mitä muita riskejä toimitusketjuun voi sisältyä?

Riskit toimitusketjussa

Jos normaalitilanteessa lähtee miettimään toimitusketjun sisältämiä riskejä, sisältää aika monen luoma lista esimerkiksi seuraavia asioita.

Toimittajan heikko taloudellinen tilanne on riski. Se voi johtaa siihen että myöhässä olevien ostolaskujen takia uusia toimituksia ei saada ajoissa, valmistus häiriintyy, ja toimitukset meille eivät tule toivotulla tavalla. Pahimmillaan tilanne johtaa toimittajan konkurssiin. Tähän riskiin on usein helpompi valmistautua mikäli toimittajasuhteet on kunnossa, ja yrityksessä tiedetään käytettyjen toimittajien taloudellinen tilanne.

Lakko toimittajan yrityksessä on ilmiselvästi sellainen tilanne, että riskin realisoituessa ongelmia tulee varmasti. Ongelmat ovat usein melko lyhyitä, mutta erittäin ikäviä, eikä vähinten sen takia että ongelmat realisoituvat usein erittäin nopeasti. Valitettavasti tuntuu siltä että tämä riski realisoituu useammin kotimaisissa kuin ulkomaisissa toimittajissa, mutta löytyyhän saapasmaasta kyllä ihan oma termikin lakolle.

Logistinen riski voi tulla kyseeseen, mikäli logistiikka toimittajalta omalle tehtaalle on erityisen haastava. Ainahan on olemassa tietysti vakuutuksia, mutta eipä koko ahdistusta poista jos tuotanto omalla tehtaalla on pysähtynyt kun ostetut tavarat makaavat matkalla jossain kuraojassa.

Toimittajan kapasiteettiongelmiin voi törmätä esimerkiksi silloin kun kysyntä maailmalla kasvaa niin kovaksi, että toimittaja ei vain ehdi valmistaa riittävästi kaikkien tarpeisiin.

Listaa pystyy jatkamaan pidemmäksi, ja aika monen riskin kohdalla siihen voi varautua hyvällä ostosopimuksella ja/tai varmistamalla että hyväksytyissä toimittajissa on useampi kuin yksi toimittaja.

Maantieteellinen riski toimitusketjussa

Tuskin kukaan osasi ajatella että yritykset ja toimitusketjut kohtaisivat sellaisia ongelmia mitä tänä keväänä on kohdattu. Käsillä on pandemia joka lamauttaa käytännössä jokaisen maan tavalla tai toisella. Oman lisämausteen ongelmaan tekee se, että pandemia vyöryy maasta ja maanosasta toiseen aaltoina siten, että kun yhdessä maassa taistellaan eloonjäämisestä, toisessa luetaan vasta uutisia muualta ja hamstrataan vessapaperia pahimman tilanteen varalle. Samoin sitten kun osa maista nostaa päätään savun seasta, niin osa toimitusketjusta kamppailee silloin epidemian pahimmassa vaiheessa.

Olisi aika järjetöntä alkaa teorioimaan että jokaiselle komponentille pitäisi löytyy vaihtoehtoinen toimittaja eripuolilta maailmaa, ja näin välttää, tai ainakin minimoida koronan aiheuttamat vaikutukset toimitusketjussa ja siten yrityksen liiketoiminnassa. Keskimääräinen yritysten koko Suomessa on sellainen, että tämä ei ole missään tapauksessa realistista suurimmassa osassa yrityksiä.

On selvää että jos vain myynti vetää, niin toimitusketjun toimivuuden kannalta on parempi että toimittajia löytyy samalle komponentille useammasta maasta. Myynnin vetäessä pitää käyttää kaikki keinot että materiaalia saadaan ostettua tukemaan tuotantoa ja myyntiä. Jos komponentille löytyy jakelijoita kannattaa etsiä kanavia nyt tarvittaessa vaikka eksoottisemmistakin maista. Täytyy kuitenkin muistaa että ihan joka kauppiaalta ei kannata ostaa, ainakaan ennakkomaksulla.

Jos myynti on yrityksessä pysähtynyt, tulee siitä huolimatta oston puolella valmistautua siihen tilanteeseen kun myynti lähtee uudelleen vetämään. Varmistetaan nykyisten toimittajien kunto ja tilanne, sekä etsitään vaihtoehtoisia hankintakanavia niiltä osin kun se on tässä tilanteessa mahdollista. Osto pystyy myös karsimaan muita yrityksen kuluja, ja pidentämään näin kiitorataa joka tarvitaan että päästään jälleen lentoon.

Yhteenveto

Normaalissa tilanteessa toimitusketjun riskeihin on helpompi varautua tai reagoida, koska tilanteet eivät ole globaaleja, tule kuin salama kirkkaalta taivaalta, tai kestä viikkoja tai kuukausia. Käsillä oleva pandemia on hyvin erilainen, ja vaikuttaa lähes jokaisen yrityksen toimitusketjuun tällä hetkellä. Joko tarve on kadonnut, tarjonta kadonnut, kysyntä räjähtänyt niin että tavaraa ei saa riittävästi mistään. Oston ei saa mennä tilanteessa paniikkiin, vaan täytyy miettiä luoviakin ratkaisuja selvitä tilanteesta. Tärkeintä on nyt selvitä tästä, yhdessä!